Uit onderzoek van GroenLinks Rotterdam blijkt dat de prijzen van losse kaartjes in het openbaar vervoer in Rotterdam tot de hoogste van Europa behoren. GroenLinks wil daarom dat deze kaartjes goedkoper worden. Ook moet het mogelijk worden om met een los kaartje over te stappen van tram en bus op de metro. Nu kan dat niet altijd.

Het openbaar vervoer in Rotterdam is duur voor mensen die niet in het bezit zijn van een persoonlijke of anonieme ov-chipkaart. Een los kaartje voor tram, bus en metro met een geldigheid van twee uur kost bij de RET 3,50 euro. Een kaartje voor alleen de tram en de bus met een geldigheid van één uur kost 2,50 en een losse metrorit kost 2,45 euro.

Uit onderzoek van GroenLinks blijkt dat de tarieven in zeventien andere Europese steden met een metronetwerk aanzienlijk lager zijn. Zo kost een los kaartje in Barcelona 1,40 euro en in Rome één euro. Ook in dure steden als Londen, Berlijn en Parijs zijn de kaartjes stukken goedkoper. Een aantal Duitse steden heeft daarnaast een extra goedkoop kaartje voor korte afstanden zonder overstap. In veel steden krijgt de reiziger bovendien korting bij de aanschaf van tien losse kaartjes in één keer.

Volgens fractievoorzitter Arno Bonte maakt de RET het openbaar vervoer onaantrekkelijk voor toeristen en voor mensen die incidenteel gebruik maken van bus, tram en metro. ‘Vooral automobilisten die een enkele keer met het openbaar vervoer reizen, kiezen niet voor een abonnement. Een los kaartje is echter zó duur, dat deze mensen worden ontmoedigd om met het openbaar vervoer te gaan en om de auto te laten staan. Wij willen daarom dat de tarieven in lijn worden gebracht met de prijzen elders in Europa’, aldus Bonte.