Op landelijk niveau werken GroenLinks en PvdA samen. Hoe zit dat in Rotterdam? En hoe wordt dat bepaald? Op deze pagina vind je alle antwoorden op je vragen over de linkse samenwerking.

Wat hebben we besloten?
GroenLinks-Rotterdam en de Rotterdamse Partij van de Arbeid hebben besloten om met een gezamenlijke lijst en een gezamenlijk programma mee te doen aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2026.

Hoe is dat besloten?

GroenLinks-Rotterdam en de Rotterdamse PvdA hebben tussen 15 en 25 juni 2024 een referendum onder de leden georganiseerd met de vraag:

Ben je voor een gezamenlijke kandidatenlijst en verkiezingsprogramma van de PvdA en GroenLinks bij de verkiezingen in 2026 voor de gemeenteraad van Rotterdam, of ben je voor deelname aan de verkiezingen als afzonderlijke partijen?

In beide partijen was de uitslag ‘voor gezamenlijkheid’. Bij GroenLinks stemde 83,6% voor de gezamenlijke lijst (de opkomst in het referendum was 26%), bij de PvdA stemde 87,9% voor.

Aan het GroenLinks-referendum konden alle Rotterdamse GroenLinks-leden meedoen die tenminste drie maanden lid waren aan het begin van het referendum, hun contributie hadden betaald en niet waren geschorst. Omdat de keuze “voor een gezamenlijke lijst” meer dan 50% van de uitgebrachte stemmen kreeg, en die voorstemmers meer dan 10% van de stemgerechtigde leden van GroenLinks Rotterdam vertegenwoordigen, is dit bij GroenLinks een geldige uitslag “voor een gezamenlijke lijst”. Omdat beide partijen voor een gezamenlijke lijst hebben gekozen gaan we dat doen.

Waarom nu?
De gemeenteraadsverkiezingen staan gepland voor maart 2026. Voorafgaande aan verkiezingen moeten er veel dingen geregeld worden, waar onze leden bij elke stap ook genoeg tijd moeten hebben om inspraak te hebben. Denk bijvoorbeeld aan de opdrachten aan de programmacommissie, scoutingscommissie en kandidatencommissie; en later het amenderen van het programma en het vaststellen van de lijstvolgorde. Nu we de belangrijkste keuze gemaakt hebben – een gezamenlijke lijst – kunnen we verder gaan werken aan het uitwerken van opdrachten en procedures en het maken van de vervolgkeuzes.

Gaan we nu in Rotterdam fuseren met de PvdA?
Nee. Het besluit gaat over een gemeenschappelijke lijst en programma voor de eerstkomende gemeenteraadsverkiezingen. Over een eventuele fusie beslissen we op landelijk niveau. Dat betekent aan de ene kant: als we landelijk zouden fuseren zijn we in Rotterdam automatisch ook gefuseerd. En aan de andere kant: zolang we landelijk niet gefuseerd zijn kunnen we lokaal niet fuseren. Op het landelijk congres van april 2024 is besloten om de organisatorische samenwerking tussen de partijen te versterken. En om verschillende vormen die een toekomstige samenwerking kan aannemen (blijvende alliantie, nieuwe partij, of fusie) te verkennen en hier in 2025 ledengesprekken over te organiseren. Besluitvorming over inhoud en vorm van de samenwerking wordt in de tweede helft van 2026 landelijk aan de leden voorgelegd.

Hoe gaat de gezamenlijke lijst heten?
De kieswet laat alleen toe dat de gezamenlijke lijst de namen van de samenwerkende partijen draagt. Aan de Tweede Kamerverkiezingen deden we mee als GroenLinks/PvdA. Een nieuwe naam is niet toegestaan. Voor de kieswet heet wat we doen een “combinatie van aanduidingen”.

Wie wordt de lijsttrekker?
Dat bepalen we nu nog niet. We moeten nu eerst besluiten hoe we een lijsttrekker kiezen. De statuten van GroenLinks geven daar verschillende mogelijkheden voor. De de besturen van PvdA en GroenLinks zullen hiervoor een gemeenschappelijk voorstel doen, dat volgens beide statuten mogelijk is. De feitelijke verkiezing is in het najaar van 2025.