GroenLinks heeft zich in de deelraad van Prins-Alexander uitgesproken tegen aanleg van de A13/A16. Maar als de nieuwe snelweg er -tegen de wil van GroenLinks- toch komt, dan wil fractievoorzitter Tom van den Ham dat het aquaduct onder de Rotte verdiept wordt doorgetrokken en dat de snelweg het Terbregseplein onderlangs kruist.

Het voorstel van GroenLinks voor de inpassing van de snelweg bij Ommoord en Terbregge staat haaks op de plannen van minister Schultz van Haegen. Zij wil juist een hoge aansluiting op het Terbregseplein, waardoor de weg vanaf de Rotte stijgt naar vijftien meter boven maaiveld. Dat is een horrorscenario voor bewoners in de aangrenzende woonwijken.

‘Ruimtelijk en technisch is het mogelijk om de A13/A16 op het Terbregseplein onderlangs aan te sluiten op de A16’, zegt Van den Ham. ‘Daardoor kan het aquaduct onder de Rotte zonder veel extra kosten een verdiepte tunnel blijven. Als de A13/A16 niet hoeft te stijgen dan kan ook de kruising met de President Rooseveltlaan laag blijven en kan de Rooseveltlaan halfverhoogd de halfverdiepte snelweg kruisen.’

GroenLinks heeft de steun van alle politieke partijen in de deelraad voor een ‘lage’ aansluiting op het Terbregseplein. Van den Ham benadrukt wel dat GroenLinks de snelweg liever helemaal niet ziet komen. ‘Het aanleggen van asfalt is een vicieuze cirkel. Door te investeren in openbaar vervoer, het gebruik van de fiets te stimuleren en door het invoeren van de kilometerheffing kan de aanleg van de A13/A16 achterwege blijven. Dit alternatief is doorgerekend en de financiering past binnen het budget van een infrastructureel monsterwerk als de A13/A16. Een dure snelweg aanleggen is verre van slim en doordracht.’