GroenLinks wil dat fietsers en trams op het Hofplein langer groen krijgen. Wethouder Hans Vervat heeft plannen om juist voor auto’s de stoplichten langer op groen te zetten. ,,Dat is de omgekeerde wereld", zegt raadslid Arno Bonte. ,,Voertuigen die het minste ruimte in beslag neemt zouden juist bevoordeeld moeten worden."

De PvdA-wethouder wil auto’s op het Hofplein langer groen licht geven om de doorstroming op de drukke Schiekade te verbeteren. Het gaat vooralsnog om een onderzoek naar het effect van de maatregel. Bonte: ,,Wat mij betreft doen we een week lang verschillende experimenten; één dag voorrang voor de auto, één dag voor de fiets en een andere dag voor de trams. Laten we dan kijken wat het beste rendement oplevert.”

Volgens GroenLinks is het totale aantal verliesuren vele malen groter als auto’s langer groen krijgen. ,,In een tram zitten gemiddeld tot 150 personen. Dat is dus een efficiëntere vorm van vervoer. Als je al die mensen langer laat wachten, is de optelsom van verliesuren en dus van de maatschappelijke kosten vele malen hoger dan bij het laten wachten van auto’s. Bovendien stimuleer je mensen om met de auto naar het centrum te komen als ze zonder oponthoud naar het centrum kunnen doorstuiven, met als resultaat dat het binnen de kortste keren nog drukker is en het opnieuw vaststaat voor de stoplichten.”

Volgens Bonte moeten fietsers nu al te lang wachten op het Hofplein. ,,Het is de grootste ramp voor fietsers in de stad. Je zou fietsverkeer juist moeten bevorderen en hén langer groen geven. Fietsers nemen minder plek in beslag dan auto’s en zijn milieuvriendelijk. Wij vinden het veel logischer om de voertuigen die het meest efficiënt gebruiken maken van de openbare ruimte voorrang te geven. Dat zijn dus de tram en de fiets.”