Over vier jaar rijden alle metro's in Rotterdam zonder bestuurder. Tenminste, als het aan GroenLinks in de Maasstad ligt. Dat is één van de voorstellen in het openbaar vervoerplan dat GroenLinks-lijsttrekker Arno Bonte vandaag presenteert.

In andere Europese steden, zoals Parijs, Lyon en Neurenberg rijden al langer metro's zonder bestuurder. De voordelen zijn volgens Bonte groot. ,,Personeel dat nu achter het stuur zit, kan straks ingezet worden om reizigers de weg te wijzen of te helpen met de ov-chipkaart. Het verbetert ook de sociale veiligheid: een medewerker die eerst zijn ogen op de rails had gericht kan nu een oogje in het zeil houden in de metro zelf."

Door de metro's via een computersysteem aan te sturen kan er volgens Bonte grote tijdwinst en energiebesparing worden geboekt. ,,Het systeem kan op basis van de dienstregeling precies berekenen wat de slimste snelheid is. Daardoor kunnen de treinstellen gemiddeld harder rijden en bespaar je 30 procent van het energieverbruik. Ook kan de minimale afstand tussen twee metro's worden teruggebracht van 4 minuten tot 1,5 minuut. Daarmee kan de metrofrequentie in de spits nog verder omhoog."

Naast de bestuurderloze metro pleit GroenLinks in het openbaar vervoerplan voor het uitbreiden van P+R-plaatsen aan de rand van de stad en de aanleg van een metroringlijn die de noordelijke wijken van Rotterdam met de zuidelijke verbindt. ,,We willen er voor zorgen dat iedereen vanuit elke plek in Rotterdam met het openbaar vervoer binnen 25 minuten in het centrum kan komen."