Het Havenbedrijf krijgt voorlopig geen kapvergunningen meer. Eerst moet duidelijk zijn hoeveel bomen het Havenbedrijf wil kappen en waar bomen worden teruggeplant. Dat zegde wethouder Bolsius toe aan raadslid Arno Bonte.

In juni ontstond ophef over het groenbeleid van het Havenbedrijf toen bewoners protesteerden tegen de kap van ruim zestig populieren aan de Moezelweg. De bomen moesten wijken, omdat ze in de buurt staan van een leiding en bovendien het zicht onttrekken aan industrie.

In de Groenvisie van het Havenbedrijf staat echter dat op diverse locaties grote hoeveelheden bosplantsoenen en planten moeten verdwijnen om het zicht op de haven te verbeteren. Herplanten is volgens het Havenbedrijf niet mogelijk in het havengebied, omdat daar geen plek voor is. ,,Dit verhaal is bizar”, zegt raadslid Arno Bonte. ,,Je moet geen gezonde bomen kappen. Zeker niet met als argument dat je dan beter naar de industrie kunt kijken. Bewoners van Rotterdam en Rozenburg maken zich daar terecht boos over.”

De fractie van GroenLinks is blij dat wethouder Lucas Bolsius de Groenvisie van het Havenbedrijf tegen het licht wil houden en in overleg gaat over aanpassingen. ,,Bomen mogen alleen worden gekapt als zij een gevaar vormen voor de veiligheid. Het is goed dat de wethouder dat nu alsnog heel erg duidelijk maakt aan het Havenbedrijf.”