GroenLinks wil dat bewoners zelf besluiten of er camera’s komen in hun straat. Uit onderzoek blijkt dat tachtig procent van de Rotterdammers negatiever is gaan denken over cameratoezicht. De rest denkt er ongeveer hetzelfde over als eerst.

Dat blijkt uit de jaarlijkse evaluatie van de gemeente over cameratoezicht. Fractievoorzitter Anneke Verwijs van GroenLinks is zeer kritisch over het toepassen van dit ‘uiterste middel’. ,,Het aantal camera’s is sinds 2006 toegenomen van 134 tot 280 vorig jaar, terwijl het aantal incidenten niet is gedaald. Het lijkt dus niet echt te helpen.”

GroenLinks denkt dat camera’s er hooguit toe leiden dat criminaliteit zich verplaatst. ,,Als overlast en kleine criminaliteit over een groter gebied wordt gespreid, moet je steeds maar weer camera’s bijplaatsen om het te beteugelen, terwijl het dus niet leidt tot een werkelijke afname van het aantal incidenten. Niet erg zinvol dus. Bovendien zou een evaluatie moeten kunnen leiden tot de conclusie dat camera’s weggehaald kunnen worden. Dat is nu niet het geval.”

De gemeente gaat overigens meer investeren in het uitkijken van de camera’s. Uit onderzoek van TNO blijkt dat een uitkijker maximaal 35 camera’s in de gaten kan houden. In Rotterdam ligt dit aantal op vijftig camera’s. ,,Meer uitkijkers is op zichzelf goed, maar als het aantal camera’s net zo hard blijft stijgen als in de afgelopen jaren, dan blijft de situatie per saldo hetzelfde,” aldus Verwijs.