Burgemeester Aboutaleb is positief over het GroenLinks-voorstel om alle Rotterdamse buurtagenten te laten twitteren. Een proef met vijf zogenoemde ‘Twittercops’ verloopt succesvol en andere agenten staan in de rij om ook Twittercop te worden.

Het project met Twittercops moet tot meer aanhoudingen leiden. Bovendien kan Twitter een middel zijn om buurtbewoners bij incidenten te informeren. ‘De resultaten zijn heel positief’, zegt Arno Bonte, fractievoorzitter van GroenLinks.

De vijf buurtagenten twitteren nu acht maanden ‘op proef’ over dingen die zij tegenkomen op straat. Met succes. Bonte wil daarom dat de proef zo snel mogelijk wordt uitgebreid naar alle wijkagenten. ‘Twitter is een goede manier om in contact te komen met bewoners. De vijf Twittercops hebben met het gebruik van Twitter al tientallen zaken kunnen oplossen. Het is natuurlijk niet het idee dat agenten alleen naar hun schermpje staren en de straat vergeten, maar dat blijkt gelukkig niet te gebeuren. De Twittercops doen juist beter hun werk en houden meer verdachten aan. En hun volgers waarderen de informatie.’

Burgemeester Aboutaleb heeft in een reactie op het voorstel van GroenLinks aangegeven ‘trots te zijn op zijn innovatieve korps’. Hij noemt Twitter een goed instrument, maar wil wel eerst de officiële evaluatie afwachten.