GroenLinks wil dat de meest kwetsbare Rotterdammers niet de dupe worden van een begrotingsfout van wethouder Schrijer van Sociale Zaken. Dat zei fractievoorzitter Arno Bonte in een debat over het Rotterdamse tekort van 62 miljoen euro op de bijstand. Ook wil GroenLinks dat het college met alle politieke partijen gaat praten over het oplossen van het miljoenentekort. ‘Dit moet niet worden afgetikt in de achterkamertjes.’

Het tekort van 62 miljoen euro is een gevolg van een rekenfout van PvdA-wethouder Dominic Schrijer. Het aantal mensen met een bijstandsuitkering blijft stijgen, naar verwachting tot 36.000, terwijl wethouder Schrijer in zijn begroting rekening heeft gehouden met slechts 30.500 uitkeringsgerechtigden.

'De wethouder die bij de verkiezingen beloofde Rotterdam werkloosheidsvrij te maken, ziet zich nu geconfronteerd met een snel oplopend tekort', zegt Bonte. 'Ik wil dat hij snel duidelijk maakt hoe hij zijn ambitie waar gaat maken om meer mensen aan het werk te krijgen'.

Bonte is verbaasd dat juist een ervaren wethouder al Schrijer zo'n 'beginnersfout' maakt. 'In debatten over sociaal beleid heb ik wethouder Schrijer vaak een kille boekhoudersmentaliteit verweten, maar dat oordeel neem ik terug. Als hij al een boekhouder is, dan is hij wel een verdomd beroerde boekhouder.’