Het voorstel van GroenLinks om zondag 20 september het winkelgebied van Rotterdam autovrij te maken heeft net geen meerderheid gehaald in de gemeenteraad. D66, SP, ChristenUnie en een aantal PvdA-raadsleden stemden wel voor het idee.

GroenLinks-raadslid Arno Bonte vindt de autovrije zondag in Rotterdam veel te kleinschalig van opzet. Alleen de Coolsingel en de Schiedamsedijk worden afgesloten. Door een gebrek aan activiteiten heeft het evenement bovendien nauwelijks uitstraling. Bonte wil daarom graag de autovrije zondag uitbreiden tot het gehele centrum en daarbij het openbaar vervoer een dag gratis of goedkoper maken. ,,We hebben in het verleden ook afgesproken dat we de autovrije zondag zouden gaan uitbouwen, maar in de praktijk is daarvan nog niets terechtgekomen,” zegt Arno Bonte.

De raad nam wel een minder verregaande motie aan van PvdA, CDA en GroenLinks, waarin staat dat de autovrije zondag ‘een volwaardig onderdeel moet worden van de evenementenkalender’. Dat betekent dat de dag bijvoorbeeld wordt gekoppeld aan een sportactiviteit. Dit jaar staan de Citygames op het programma.