De Rotterdamse fractie van GroenLinks wil dat de verlies- en winstrekening van de ov-chipkaart zo snel mogelijk openbaar wordt. Donderdag doet de fractie daarvoor een voorstel in de gemeenteraad. Tot nu toe hebben de stadsvervoerders RET, GVB en HTM hun investeringen in de ov-chipkaart angstvallig geheimgehouden. Nu de kaart gekraakt is, denkt GroenLinks dat de investeringen niet terugverdiend worden.

'Er is al voor honderden miljoenen geïnvesteerd in de ov-chipkaart, maar wij weten tot de dag van vandaag niet precies hoeveel. Ook is het totaal onduidelijk wat de ov-chipkaart financieel heeft opgeleverd', zegt Arno Bonte, de Rotterdamse fractievoorzitter van GroenLinks. 'Voordat de vervoerders nog meer geld investeren in een veilige kaart, willen we eerst weten voor hoeveel geld we al de boot zijn ingegaan en welke risico's we in de toekomst nog lopen.'

Nu de chipkaart heel makkelijk te kraken blijkt te zijn, betwijfelt Bonte of de beoogde opbrengsten nog gehaald worden. 'De RET heeft altijd gezegd dat de ov-chipkaart het zwartrijden flink zou beteugelen of zelfs onmogelijk zou maken. Maar het zwartrijden lijkt nu alleen maar makkelijker te worden. Het voorspelde financiële voordeel van de ov-chipkaart blijft dus uit, terwijl de kosten alleen maar oplopen.'

Minister Schultz van Haegen vindt dat toekomstige tegenvallers voor rekening van de vervoerder moeten komen, waaronder de extra kosten voor het vervangen van de gekraakte chip. 'Dat is niet fair', vindt Bonte. 'Rotterdam heeft zijn nek uitgestoken als proeftuin voor de ov-chipkaart. De reizigers in Rotterdam hebben daardoor al veel overlast van de invoeringsproblemen gehad. Het zou niet eerlijk zijn om de rekening nu -indirect- bij de Rotterdamse reizigers te leggen.'