Het Haagse muziekfestival KoninginneNach is welkom in Rotterdam. GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte praat komende week met organisator Herbert Boerendonk over een mogelijke verhuizing. Den Haag vindt het evenement te groot geworden en wil er vanaf. Volgens Bonte kan de Maasstad een groot evenement goed gebruiken op de vooravond van Koninginnedag. ‘In Rotterdam kunnen we dat wel aan’, zegt hij.

KoninginneNach trekt in de Hofstad ongeveer 200.000 bezoekers. Het feest kost zo’n half miljoen euro. Organisator Herbert Boerendonk is geboren en getogen in Rotterdam en begon 22 jaar geleden met het muzikale festijn om Hagenezen een alternatief te bieden voor de bruisende Koninginnenacht in Amsterdam en in Utrecht. Den Haag houdt na het vertrek van Boerendonk nog wel een eigen feestje, maar dat zal kleiner en goedkoper worden dan de KoninginneNach.

GroenLinks heeft de organisator aangeboden om in Rotterdam neer te strijken. ‘Rotterdam is gewend aan grote evenementen’, zegt Arno Bonte. ‘In het voorjaar kunnen we prima een groot evenement erbij hebben en bovendien hebben we goede ervaringen met het huisvesten van North Sea Jazz, dat ook een tandje te groot werd voor Den Haag.’

Boerendonk ziet een verhuizing naar de Maasstad helemaal zitten. Hij wil een podium op het Schouwburgplein, op het Binnenwegplein en eventueel ook op de Binnenrotte. Wethouder Dominic Schrijer zegt in het Algemeen Dagblad dat met Den Haag is afgesproken dat Rotterdam geen evenementen meer zal wegkapen. Maar iInitiatieven om de nacht voor Koninginnedag leuker te maken zijn volgens hem wel welkom. Bonte: ‘Vorig jaar speelde New Cool Collective uit Rotterdam al op KoninginneNach. Met een beetje extra creativiteit kunnen we de Nach zo omvormen tot een typisch Rotterdams feestje.'