GroenLinks verzet zich tegen het Rotterdamse plan om boetes of taakstraffen op te leggen aan kinderen die spijbelen en om de kinderbijslag in te trekken. ‘Spijbelaars worden behandeld als criminelen, terwijl zij eerder het slachtoffer zijn van bijvoorbeeld pesten, conflicten met leraren of verkeerde schoolkeuze’, zegt raadslid Nourdin el Ouali. ‘Je moet kinderen niet dubbel pakken.’

Rotterdam wil spijbelen keihard aanpakken. Kinderen die vaker dan achttien keer niet zijn komen opdagen in de klas verliezen hun kinderbijslag. Ook wil wethouder Hugo de Jonge (CDA) taakstraffen en boetes uitdelen. ‘Dit is echt een asociale maatregel als je geen onderscheid maakt tussen onmacht en onwil’, vindt GroenLinks-raadslid El Ouali. In het plan komen nauwelijks preventieve maatregelen voor. 'De symptomen bestrijden door keihard te straffen klinkt daadkrachtig,' zegt El Ouali, 'maar je moet ook bereid zijn om de oorzaken van spijbelgedrag weg te nemen.'

Volgens El Ouali gaan sommige leerlingen met tegenzin naar school, bijvoorbeeld omdat ze worden gepest. ‘Deze leerlingen bedenken soms smoesjes, zeggen dat ze hoofdpijn hebben of ziek zijn, terwijl ze letterlijk fysieke klachten krijgen door het pesten en door de angst om naar school te gaan. Gezinnen dán hun kinderbijslag afnemen lost de oorzaak van spijbelgedrag niet op. Het zorgt er alleen voor dat arme gezinnen nog armer worden en er geen geld is voor kleding en goede voeding voor deze kinderen.’

GroenLinks wil pesten op scholen aanpakken en daarbij ook de rol van de school en de docenten bekijken. ‘De school is soms mede de oorzaak van spijbelgedrag. Leerlingen die bijvoorbeeld streetwise zijn, worden in de schoolomgeving niet geaccepteerd en kunnen zich daardoor minder goed handhaven en blijven dan liever weg. Leerplichtambtenaren moesten in Rotterdam alleen al in het afgelopen jaar bijna drieduizend keer bemiddelen bij conflicten tussen leraren en leerlingen. Dat zegt iets. De beste remedie tegen spijbelen is simpelweg dat kinderen op een school zitten die bij hen past en dat zij met plezier naar school gaan.’