Van de vier ondertunnelingsprojecten die door het college zijn onderzocht gaat de voorkeur van de Rotterdamse GroenLinks-fractie uit naar ondertunneling van de 's-Gravendijkwal en de Boompjes/Maasboulevard. Volgens raadslid Arno Bonte levert overkapping van de 's Gravendijkwal grote milieuwinst op en biedt ondertunneling van de Boompjes/Maasboulevard grote economische en ruimtelijke voordelen.

Over de ondertunneling van de Vaanweg/Pleinweg en Statenweg/Stadhoudersweg is de fractie niet enthousiast. “De milieuwinst wordt op die trajecten volledig tenietgedaan door de groei van het autoverkeer,” stelt Bonte. Na ondertunneling groeit het autoverkeer op het Vaanweg/Pleinweg-tracé met 45 procent en op het Statenweg/Stadhoudersweg-tracé zelfs met ruim 90 procent. “Die auto's komen uiteindelijk ook weer ergens boven de grond, je verplaatst de vervuiling dus alleen maar.”

De GroenLinks-fractie pleit ervoor om de 1 miljard euro die voor verbetering van de bereikbaarheid op de plank ligt, volledig uit te geven aan snel openbaar vervoer. “Trams en bussen vervoeren per vierkante meter weg tien keer zoveel passagiers als een auto. Met een investering in openbaar vervoer krijg je betere bereikbaar voor minder geld.”

Bonte wil dat met de overkapping van de 's-Gravendijkwal nog deze collegeperiode wordt begonnen. Hij ziet het als een kans voor verbetering van de kwetsbare straat. “Boven de kap kan een soort Rotterdams Vondelpark verrijzen, de 's-Gravendijkwal wordt dan weer een chique laan.” Ook met de ondertunneling van de Boompjes/Maasboulevard ziet hij kansen voor de omgeving. “Eindelijk kan Rotterdam de potentie van zijn noordelijke rivieroever ten volle benutten.” GroenLinks gaat ervan uit dat de investering zich grotendeels terug zal verdienen door horecagelegenheden die zich daar zullen vestigen.