De vandaag gepresenteerde Stadsvisie met de toekomstschets van Rotterdam in 2030 maakt een verkeerde keuze door meer ruimte aan de auto te geven in plaats van consequent te kiezen voor meer openbaar vervoer. De zegt GroenLinks-raadslid Arno Bonte.

Bonte: ,,Ik deel de centrale ambitie in de Stadsvisie om van Rotterdam een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad te maken, maar met de keuze voor meer automobiliteit rij je die doelstelling in de wielen. Meer automobiliteit is slecht voor de woonkwaliteit van de stad en is op lange termijn ook nadelig voor de economische ontwikkeling."

Volgens Bonte kan je de bereikbaarheid van de stad alleen verbeteren als je kiest voor méér OV en mínder auto's. "Als we de automobiliteit nog meer laten groeien, raakt Rotterdam binnen 10 jaar verlamt door een verkeersinfarct."

GroenLinks wil de miljarden die nu voor verbetering van de infrastructuur op de plank liggen, uitgeven aan een hoogwaardig OV-netwerk. De doelstelling van Bonte is dat in 2030 elke reiziger vanuit elke willekeurige locatie in de stad binnen 15 minuten op een intercity-station of een transferium kan komen. "Met trams en bussen vervoer je per m2 wegoppervlak tien keer zoveel reizigers per minuut als met de auto. Een investering in openbaar vervoer levert betere bereikbaarheid op voor minder geld."

Minder automobiliteit zorgt volgens Bonte ook voor een aantrekkelijker woon- en verblijfsklimaat. Hij pleit voor autoluwe wijken en een autovrije binnenstad. "De stad van de toekomst is een stad zonder auto's." In de autovrije straten krijgen voetgangers, fietsers en OV ruim baan. GroenLinks wil 100 stadsstraten omvormen tot 'groene oases': "kwalitatieve rustpunten in een dynamische omgeving". Onder andere de Coolsingel en de Blaak veranderen dan in waterrijke stadsparken.

Bonte is enthousiast over de doelstelling in de Stadsvisie om van Rotterdam de duurzaamste haven ter wereld te maken, de creatieve sector te laten groeien en fors te investeren in de kwaliteit van de buitenruimte. Ook de bouw van 56.000 nieuwe woningen in bestaand stedelijk gebied, het beter omgaan met het cultureel erfgoed, en de opwaardering van de binnenstad kunnen op zijn steun rekenen. Hij mist als ambitie het verbeteren van de kwaliteit van de rivieroevers. Die ambitie zou hij willen toevoegen aan de 13 VIP-projecten (Very Important Projects). Uit het lijstje met VIP-projecten wil hij de bouw van een bedrijventerrein in de Hoekse Waard schrappen. "In plaats van weer een nieuw bedrijventerrein kan je beter oude bedrijventerreinen en kantoorpanden herstructureren."