Voormalig GroenLinks-kamerlid Kees Vendrik roept Rotterdammers op om minimaal drie zonnepanelen te kopen. Samen met Urgenda heeft hij een scherpe prijs bedongen bij twee Chinese fabrikanten van zonnepanelen. Voor 7 december moet er minimaal 10 megawatt aan panelen zijn verkocht. Vendrik heeft al 5 mw binnen.

Het idee van Vendrik is simpel: door gezamenlijk zonnepanelen te kopen, is de prijs lager en neemt de terugverdientijd af. Deelnemers maken per definitie winst. Op de website van 'Wij Willen Zon' wordt uitgelegd hoe een paneel werkt en hoeveel het oplevert. GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte steunt het initiatief van Kees Vendrik: 'Het is geweldig als in Rotterdam veel zonnepanelen verschijnen op de daken. En dat voor een habbekrats.'

Kees Vendrik is niet het enige voormalige Tweede Kamerlid van GroenLinks die zich inzet voor het klimaat. Wijnand Duyvendak lanceerde begin dit jaar met succes een campagne om in Nederland tien procent energie te besparen. Het idee is dat bedrijven, sportclubs, scholen, overheden, organisaties en particulieren zich aansluiten en zelfstandig de doelstelling halen. Duyvendak heeft zelf drie zonnepanelen, geeft lezingen over klimaatverandering en hij werkt aan een boek over klimaat en energie.´Veel CO2 reduceren lukt alleen als iedereen meedoet´, verklaart Duyvendak zijn initiatief.