De gemeente Rotterdam gaat monumentale bomen beter beschermen. Voor bomen met een belangrijke historische waarde geldt voortaan een kapverbod. De Rotterdamse gemeenteraad heeft een voorstel van GroenLinks daartoe aangenomen.

Daarmee komt een wens in vervulling van GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. Hij zet zich al anderhalf jaar in voor de beschermde status van monumentale bomen. 'We hebben weinig groen in Rotterdam, op dat kleine beetje groen wat we hebben moeten we zuinig zijn. Veel mensen hebben bovendien een bijzondere band met oude of bijzondere bomen.'

Aanleiding voor het voorstel was een wilde appelboom in de kademuur van de Wijnhaven. Vroeger vond daar de fruitoverslag plaats en de wilde appelboom is daar een stil overblijfsel van. Waarschijnlijk gegroeid uit een naast de boot gevallen appel. Bij de herbestrating van de kade dreigde de wilde appelboom te sneuvelen. Bonte kreeg verontrustende telefoontjes van buurtbewoners en ontfermde zich over de boom. Hij wist de wethouder te overtuigen om de bijzondere boom te behouden.

Om het voortbestaan van monumentale bomen niet afhankelijk te maken van oplettende buurtbewoners stelde Bonte voor om oude en bijzondere bomen een beschermde status te geven. Nu is de kapbescherming voor monumentale bomen een feit.