Heleen Weening en Arno Uijlenhoet willen de nieuwe landelijke partijvoorzitter van GroenLinks worden. Op woensdag 1 februari presenteren beide kandidaten zich tijdens de ledenvergadering van GroenLinks Rotterdam aan de leden.

Weening (35) is nu nog fractievoorzitter van GroenLinks in de Haagse gemeenteraad. Ook is ze senior onderzoeker bij het Niscis Institute. Uijlenhoet (42) noemt zichzelf een 'ondernemende idealist'. Als zelfstandig adviseur begeleidt hij reorganisaties bij gesubsidieerde instellingen. 'Ik geloof in een rechtvaardige, duurzame en democratische samenleving, gecombineerd met oog voor wat haalbaar is', prijst hij zichzelf aan.

De kandidatencommissie zei uit 11 sollicitanten 'twee sterke persoonlijkheden' te hebben gekozen. Uijlenhoet (42 jaar) wordt gezien als ontwikkelaar en vernieuwer, Weening (35 jaar) als inspirator met een soms onconventionele aanpak. De nieuwe voorzitter wordt op het partijcongres van 11 februari gekozen en wordt de opvolger van Henk Nijhof, die op zijn beurt in 2006 het stokje overnam van de Rotterdamse ex-wethouder Herman Meijer.

Lees hier meer over locatie en tijdstip van de Ledenvergadering.