In de Tweede Kamer tekent zich mogelijk een meerderheid af voor het voorstel van de gemeenteraad van Rotterdam om onder toezicht van de gemeente wiet te telen. Vandaag liet Kamerlid Myrthe Hilkens van coalitiepartij PvdA weten de gemeenten daarvoor de ruimte te willen geven.

Fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam is blij met de steun van de landelijke PvdA-fractie voor de gemeentelijke wietplantage. Hij diende in november vorig jaar een voorstel in voor het mogelijk maken van gemeentelijke wietkweek. De gemeenten Tilburg, Eindhoven en Nijmegen volgden met soortgelijke voorstellen.

Volgens Bonte is het huidige beleid tweeslachtig. Aan de ene kant wordt verkoop van wiet in coffeeshops gedoogd, aan de andere kant worden de exploitanten van de shops gedwongen om hun wiet via het criminele circuit in te kopen. 'Met een gemeentelijke wietplantage voorkom je brandgevaarlijke situaties in woonwijken en hou je controle op de kwaliteit van de wiet.'