Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) heeft een verkeerd rekenmodel gehanteerd om de maximumsnelheid op de A10 West bij Amsterdam te verhogen. Dat blijkt uit onderzoek van Milieudefensie. GroenLinks in de Tweede Kamer wil nu weten of het verkeerde rekenmodel ook is gebruikt bij de A13 in Overschie.

Milieudefensie heeft onafhankelijk onderzoek laten doen naar de snelheidsverhoging. Daaruit blijkt dat het door de minister gebruikte rekenmodel ervan uitgaat dat de snelweg bij Amsterdam in een weiland ligt. Bij gebruik van het rekenmodel voor steden, zou blijken dat de wettelijke norm voor fijnstof wordt overschreden. Voor stikstofdioxide komt Milieudefensie uit op een concentratie van 43 microgram per kubieke meter, waar 40 is toegestaan. Het rekenmodel van de minister komt op een concentratie van 36,8 microgram uit.

'Het rekenmodel dat de minister gebruikt, geeft een te rooskleurig beeld’, zegt fractievoorzitter Jolande Sap. ‘Ik hoop voor de minister dat hier geen opzet in het spel is. Ik zou het onacceptabel vinden als de regering er bewust een creatieve boekhouding op na houdt over de rug van omwonenden.’

Op initiatief van D66 en met steun van GroenLinks en de ChristenUnie gaat de Kamer hierover in debat met de minister. Sap: ‘Ik wil van de minister weten of dit verkeerde rekenmodel ook is gebruikt om andere snelheidsverhogingen door de Kamer heen te krijgen.’ GroenLinks wil dat de maximumsnelheid op de snelwegen in de grote steden weer naar 80 kilometer per uur gaat.