GroenLinks-fractievoorzitter Jolande Sap bezoekt op vrijdag 4 november de Tweede Maasvlakte. Ook laat zij zich rondleiden door het polderlandschap tussen Maassluis en Vlaardingen dat wordt bedreigd door de aanleg van de Blankenburgtunnel. Sap wordt vergezeld door de Kamerleden Ineke van Gent, Rik Grashoff, Mariko Peters en door Europarlementariër Bas Eickhout.

In gezelschap van vertegenwoordigers van de milieubeweging en een groep Zuid-Hollandse GroenLinks-politici volgt de Kamerdelegatie een rondleiding van het Havenbedrijf Rotterdam over de Tweede Maasvlakte. GroenLinks heeft nut en noodzaak daarvan altijd bestreden, maar wil wel graag dat alles op alles wordt gezet om extra vervuiling te beperken. De groep GroenLinksers reist zelf met een schone aardgasbus.

GroenLinks-wethouder Jan Robberegt van Vlaardingen ontvangt de delegatie in het historisch polderlandschap tussen Maassluis en Vlaardingen, dat wordt bedreigd door de aanleg van de Blankenburgtunnel. Om dit mooie landschap te behouden verzet GroenLinks zich tegen de aanleg van de dure tunnel, maar ook omdat de verkeersproblemen in de regio erdoor vergroot worden. Een boswachter van Natuurmonumenten geeft een rondleiding.

Het bezoek wordt van 19.00 tot 20.00 uur afgesloten met een politieke talkshow in Grand Café Engels aan het stationsplein 45 in Rotterdam. De talkshow is openbaar en voor iedereen gratis toegankelijk.

Lees ook: Jolanda Sap kruipt in huid Matthijs van Nieuwkerk