De Rotterdammer Johan Grijzen wordt wethouder voor GroenLinks in Schiedam. Hij krijgt onder meer cultuur, Wmo, welzijn, volksgezondheid ouderen en dierenwelzijn in zijn portefeuille. Grijzen was tussen 1998 en 2010 al dagelijks bestuurder in de deelgemeenten Delfshaven en IJsselmonde.

De noodzaak voor een nieuw wethoudersteam ontstond begin september, nadat het voltallige Schiedamse college aftrad na publicatie van een vernietigend rapport over het functioneren van VVD-burgemeester Wilma Verver. Zij zou haar macht hebben misbruikt en ze zorgde voor een angstcultuur op het stadhuis.

De coalitiepartijen GroenLinks, PvdA, CDA en VVD hebben na het uiteenvallen van het college opnieuw onderhandeld. Op 28 september is de vorming van het nieuwe college afgerond, met Johan Grijzen als nieuwe wethouder voor GroenLinks. Met de kandidatuur van Grijzen brengt GroenLinks niet alleen een ervaren bestuurder in, maar ook een man met een warm hart voor mensen. Politiek bedrijven betekent voor hem 'ervoor zorgen dat mensen meer kansen krijgen en in staat zijn die kansen te grijpen'. Zijn drijfveer luidt kort maar krachtig: 'Ik heb een hekel aan onrecht'.

Grijzen wil als wethouder in Schiedam perspectief bieden aan inwoners. ‘In Schiedam bestaan grote verschillen tussen de wijken. Als het gaat om kansen, inkomen en scholing ligt daar een immense taak. Daar komen de bezuinigingen van het kabinet nog eens bij’, zegt hij. ‘GroenLinks kan juist in deze moeilijke periode het verschil maken, omdat wij bereid zijn scherpe keuzes te maken om het kwetsbare te beschermen.’

Lees meer over Johan Grijzen op de website van GroenLinks Schiedam

Foto: Jan Willem Mulder