Tweede Kamerlid Jesse Klaver bracht gisteravond in alle stilte een bezoek aan Rotterdam. In een huiskamer op Katendrecht sprak hij met een tiental mensen uit het onderwijs.

Klaver wil zich tijdens de stille huiskamertoer door Nederland laten informeren over wat er leeft onder mensen op de werkvloer en wat beter zou kunnen. Naar eigen zeggen lukt dat beter tijdens huiskamergesprekken, omdat hij tijdens werkbezoeken vooral het officiële verhaal te horen krijgt. ‘Hij wilde het verhaal horen van de mensen die voor de klas staan’, zegt onderwijzer Sanne Avenhuis, die ook aanwezig was.

De onderwijzers spraken onder meer over de focus op taal en rekenen, waardoor creativiteit en de ontplooiing van het individu ondergeschikt worden gemaakt. Ook werd bijvoorbeeld gesproken over het aantal onbevoegden leraren voor de klas en over geldgebrek voor opleiding van docenten. De huiskamer prijst tegelijk dat scholen meer de samenwerking zoeken met het bedrijfsleven en dat leerlingen weer trots kunnen zijn op vakmanschap.

‘Maar de kernboodschap is toch dat leerlingen zichzelf persoonlijk moeten kunnen ontplooien, buiten het keurslijf van het curriculum’, zegt Avenhuis. ‘Het gaat om de individuele mens en het ontdekken waar talenten liggen. Kinderen kunnen zich vervolgens beter redden in de samenleving dan wanneer de focus teveel ligt op het aanleren van rekenvaardigheid. Of kinderen daarin slagen hangt vaak af van slechts een paar individuen in het onderwijsteam. Die zijden draadjes moeten dus heel stevig zijn.’

Lees ook ons Dossier Onderwijs.