Als de kolencentrales van E.ON en GDF SUEZ op de Rotterdamse Maasvlakte in gebruik worden genomen zullen daardoor jaarlijks 43 mensen overlijden aan de gevolgen van luchtvervuiling. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd rapport van de Universiteit van Stuttgart in opdracht van Greenpeace.

Volgens het onderzoek zorgen de miljoenen kilo's stikstofoxiden en zwaveldioxiden die via de schoorstenen in de lucht zullen belanden, voor een forse toename van hart- en longziekten. Jaarlijks zijn daaraan 43 doden toe te schrijven. Daarnaast leidt de luchtvervuiling ook tot economische schade. Werknemers uit de omgeving van de centrales nemen straks meer dan 9.000 dagen per jaar extra ziekteverlof op.

Fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam wil dat de gemeente de toestemming voor de afbouw van de kolencentrales intrekt. In 2007 gaf de gemeenteraad van Rotterdam toestemming voor de bouw van de twee kolencentrales van E.ON en GDF SUEZ.

Volgende week donderdag debatteert de gemeenteraad over de gezondheidseffecten van de kolencentrales. Bonte is hoopvol over de uitkomsten van dat debat. 'De drie partijen die vijf jaar geleden toestemming gaven voor de bouw van de twee kolencentrales - PvdA, VVD en CDA - hebben inmiddels geen meerderheid meer in de raad. Als alle andere partijen de volksgezondheid voorop stellen, dan kunnen we onnodige doden voorkomen.'