Rolstoelgebruiker Vincent Harte moet halsbrekende toeren uithalen om veilig uit de tram te komen bij het Sint Franciscus Ziekenhuis. 'Waarom is juist een tramhalte bij een ziekenhuis zo slecht toegankelijk voor rolstoelers?', vraag hij zich af.

'Als ik de tram uitkom stuiter ik met mijn rolstoel het perron op, dat tien centimeter lager ligt. Op de terugweg is het onmogelijk om in mijn eentje de tram in te komen, want het perron aan de andere kant ligt zelfs twintig centimeter lager dan de tram.'

Een paar honderd meter van het St. Franciscus Ziekenhuis stopt tramlijn 25 van Barendrecht naar Schiebroek. Het is een halte op de trampluslijn waar verlaagde tramwagons rijden, geschikt voor kinderwagens en rolstoelen. Maar in tegenstelling tot de rest van de tramplushaltes in Rotterdam heeft de halte bij het Franciscus ziekenhuis geen verhoogd perron op instaphoogte.

'Onbegrijpelijk', zegt ook GroenLinks-raadslid Arno Bonte. Hij kaartte het probleem aan bij de Stadsregio. 'Wekelijks reizen er honderden rolstoelgebruikers en mensen die slecht ter been zijn van en naar het St. Franciscus ziekenhuis. Het wordt die mensen zo wel heel lastig gemaakt om met het openbaar vervoer te reizen.'

Ruim een jaar geleden kreeg de RET 2,5 miljoen euro van de Stadsregio voor het verplaatsen van de tramhalte bij het St. Franciscus Ziekenhuis. De halte zou dichter bij het ziekenhuis komen te liggen en zou ook beter toegankelijk worden voor rolstoelgebruikers. Maar tot nu toe is er nog niks veranderd. Bonte wil dat er nu snel wat gebeurt. 'Ik vind dat de RET snel met de aanleg van de nieuwe halte moete beginnen. En in de tussentijd zouden op zijn minst de perrons van de huidige halte kunnen worden opgehoogd.'