Mensen die in armoede leven moeten actief geïnformeerd worden over steun die zij kunnen krijgen. Dat vindt GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali. Het college van PvdA, D66, VVD en CDA wil mensen juist niet meer informeren over bijvoorbeeld de collectieve zorgverzekering en over de langdurigheidstoeslag.

Rotterdam bezuinigt zes miljoen op armoedebestrijding. De wethouder wil mensen die recht hebben op een langdurigheidstoeslag bijvoorbeeld niet meer actief opsporen. De langdurigheidstoeslag is een jaarlijkse uitkering voor mensen die al meer dan vijf jaar van een laag inkomen rond moeten komen. Zij moeten dus voortaan zelf opletten en de toeslag actief aanvragen. ‘Dit levert de gemeentekas naar verwachting 100.000 euro op’, zegt GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali. ‘Wij moeten ons echt ernstig afvragen of we wel op zo’n manier willen bezuinigen.’

GroenLinks wil dat mensen juist actief worden geïnformeerd over de regelingen waarvan zij gebruik kunnen maken, maar kreeg daarvoor alleen steun van de SP. De ‘stop op informatie’ geldt bijvoorbeeld ook voor de collectieve zorgverzekering. ‘Als mensen geen weet hebben van de voorzieningen waarvan zij gebruik kunnen maken, blijven zij in schrijnende armoede leven en komen ze misschien in grotere problemen terecht,’ zegt El Ouali. ‘Denk aan schuld, zwakke gezondheid, ongezonde huisvesting, isolement of zelfs echtscheiding.’

El Ouali is het wel met het stadsbestuur eens dat werk de allerbeste oplossing is om armoede te bestrijden. ‘Maar dat geldt niet voor iedereen. Sommige mensen met een slecht betaalde baan kunnen ook niet rondkomen. Zij verliezen straks hun recht op bijzondere bijstand. Werk is eveneens geen oplossing voor chronisch zieken en voor ouderen die bijvoorbeeld maar een gedeeltelijke AOW hebben. Armoedebestrijding is en blijft hard nodig.’