Het Rotterdamse meisje Hevien mag van staatssecretaris Albayrak in Nederland blijven. GroenLinks-fractievoorzitter Anneke Verwijs heeft achter de schermen gepleit voor een verblijfsvergunning voor het Koerdische gezin. ,,Ik ben heel blij met het besluit van Albayrak, want het ging echt om een schrijnende situatie.”

De 12-jarige Hevien werd in Dokkum geboren en woont al vijf jaar in Rotterdam. Ze dreigde te worden uitgezet, omdat haar ouders niet in aanmerking kwamen voor het generaal pardon. Hevien is in haar leven al twaalf keer verhuisd en sliep zelfs onder een boom. De zaak van Hevien maakte veel los. Haar school voerde actie om Hevien in Nederland te laten blijven.

De ouders van Hevien zijn in de jaren negentig uit Syrië gevlucht, omdat ze een Koerdische achtergrond hebben en om die reden niet werden geaccepteerd in dat land. Bij hun pogingen om een verblijfsvergunning te krijgen hebben ze in Duitsland en in Nederland steeds nul op het rekest gekregen. Het gezin telt inmiddels twee dochters en een zoon. De kinderen zijn volledig geïntegreerd in Nederland en zijn nog nooit in Syrië geweest.

,,Het is geweldig dat Albayrak nu alsnog een verblijfsvergunning wil geven”, zegt Anneke Verwijs. ,,Je kunt het gewoon niet maken om kinderen naar een land te sturen waarvan ze de taal niet spreken en de cultuur niet kennen. Hevien is hét symbool geworden voor de schrijnende situatie waarin veel asielzoekers terecht zijn gekomen door de stroperige asielprocedures. Het is heel fijn dat Hevien daarvan nu niet het slachtoffer is geworden.”