'Daarom gaan we nog meer geld steken in de aanpak van armoede en schulden. En er komt meer geld vrij voor het antiracismebeleid. Dat is hard nodig, want teveel Rotterdammers krijgen dagelijks te maken met discriminatie. Deze investeringen bewijzen de kracht van groene en linkse politiek in Rotterdam. Ja, daar ben ik trots op.'

Het stadsbestuur heeft op onderstaande thema’s al grote stappen gezet, maar GroenLinks blijft nog hard werken aan:

Gezonde lucht voor alle Rotterdammers
Nu we door inzet van dit stadbestuur eindelijk voldoen aan de minimale eisen voor gezonde lucht pakken we door. We willen meer, namelijk ook voldoen aan de eisen voor gezonde lucht van de Wereldgezondheidsorganisatie. Want iedereen in onze stad heeft recht op gezonde lucht.

Effectief klimaatbeleid
Ook het klimaatbeleid en de energietransitie zetten we voortvarend door. Stad en haven zijn de afgelopen jaren minder gaan uitstoten. Maar er is meer nodig. Daarom is het belangrijk dat we met deze begroting ook investeren in een groot aantal projecten om die uitstoot weer verder te laten dalen. Waar de Rotterdamse daken in 2018 bijvoorbeeld nog 100.000 zonnepanelen telden is dat aantal de afgelopen collegeperiode uitgegroeid tot 270.000 panelen. Maar dat vraagt nog om nog verdere versnelling. Want onze wethouder Arno Bonte wil dat er in 2025 één miljoen stuks op de Rotterdamse daken liggen.

Aanpakken van armoede en schulden
Het aantal mensen in armoede daalde de afgelopen jaren, maar zeker na deze coronaperiode blijft de strijd tegen schulden en armoede van groot belang. Want armoede in een van de rijkste landen ter wereld is onacceptabel. Daarom is het ook essentieel voor GroenLinks dat we in de begroting van 2022 opnieuw investeren in het effectief verminderen van armoede in onze stad.