GroenLinks staat op winst in de nieuwste peiling die het Algemeen Dagblad hield onder ruim 900 Rotterdammers. De partij stijgt van twee naar drie zetels in vergelijking met de peiling in oktober vorig jaar. ,,Je ziet een stijgende trend”, zegt lijsttrekker Arno Bonte. ,,Ook op straat merken we dat we populair zijn.”

GroenLinks heeft nu 2 zetels in de gemeenteraad van Rotterdam. De partij doet het niet alleen goed in de peiling van het AD. De gratis krant Metro peilde vorig jaar zelfs een verdubbeling van het aantal zetels voor GroenLinks. In de landelijke politieke barometer staat GroenLinks deze week op maar liefst 11 zetels. ,,Dat is een hoogterecord sinds jaren”, zegt Bonte. ,,Dit geeft vertrouwen in onze goede campagne en in onze verwachting dat wij het aantal zetels in Rotterdam kunnen verdubbelen tot vier. Dat zou fantastisch zijn.”

Bonte hoopt op een progressieve meerderheid in de gemeenteraad van Rotterdam. De PvdA staat in de peiling op 12 zetels, D66 op vier en de ChristenUnie en SP beiden op twee zetels. ,,Net een krappe meerderheid van 23 zetels”, constateert Bonte. Leefbaar Rotterdam zou net als de VVD acht zetels binnenhalen. Het CDA staat op winst en komt uit op zes zetels. De verkiezingen zijn op 3 maart.