GroenLinks Rotterdam wil dat deelgemeenten de mogelijkheid krijgen om winkels toe te staan om op zondagochtend open te zijn. Als het aan het Rotterdamse stadsbestuur ligt moeten in alle deelgemeenten vanaf 1 januari de winkels op zondagochtend de deuren gesloten houden. Nu maken vier deelgemeenten nog van een ruimere zondagsopening gebruik.

Een jaar geleden was het vanwege de nieuwe Winkeltijdenwet noodzakelijk om één regeling voor de hele stad te maken. De deelgemeenten kregen daardoor het stedelijke compromis opgedrongen dat coalitiepartijen PvdA, VVD en D66 sloten met het CDA. De winkels mogen daardoor wel op zondagmiddag open, maar moeten voor 's ochtends 12 uur gesloten blijven. Voor deelgemeenten Noord, Delfshaven, Kralingen-Crooswijk en Feijenoord gold er een overgangsregeling, maar die komt als het aan het college van B&W ligt per 1 januari te vervallen

Vandaag stemde een meerderheid van de Tweede Kamer voor een initiatiefwet van GroenLinks en D66 die gemeenten de mogelijkheid geeft zelf te beslissen wanneer winkels openmogen. GroenLinks-raadslid Arno Bonte wil dat Rotterdamse deelgemeenten die mogelijkheid ook krijgen. 'Niet alles hoeft vanuit de Coolsingel gedicteerd te worden. Deelgemeenten kunnen heel goed zelf inschatten welke behoefte er is', zegt de GroenLinkser. 'Neem bakkerij Marakesh in Delfshaven, daar is het op zondagochtend vanaf 9 uur al stampvol in de zaak. Die mensen worden straks allemaal teleurgesteld met een dichte deur.'