GroenLinks wil dat de gemeente Rotterdam zorgverleners en onderwijsinstellingen gaat informeren over hulpverlening aan mensen zonder verblijfspapieren. Samen met PvdA, SP, ChristenUnie, CDA en D66 heeft GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali de burgemeester gevaagd om actie.

Het voornemen van het kabinet om illegaliteit strafbaar te stellen zorgt voor onrust en onduidelijkheden onder hulpverleners.  ‘Wij vinden het belangrijk dat kinderen die illegaal in Nederland verblijven wel gewoon naar school gaan, en zieke mensen naar de dokter blijven gaan,’ aldus El Ouali. ‘Door de strafbaarstelling worden mensen bang gemaakt en durven ze misschien geen hulp meer te vragen of te geven. Dat kan er zelfs toe leiden dat mensen soms weken met open tbc rond blijven lopen omdat ze niet naar de dokter durven.’

El Ouali en de andere partijen willen daarom dat burgemeester Aboutaleb de organisaties gerust stelt en hen aanmoedigt om hulp te blijven geven. Eerder heeft de Rotterdamse gemeenteraad zich, op initiatief van GroenLinks, uitgesproken tegen het strafbaar stellen van illegaliteit.

El Ouali: ‘Als het strafbaar wordt om gewoon ergens te zijn en te ademen, worden mensen zonder papieren nog kwetsbaarder voor schendingen van hun mensenrechten. Vergeet niet dat veel mensen die zogenaamd illegaal zijn tevergeefs asiel hebben aangevraagd en tegelijk onuitzetbaar zijn, omdat het land van herkomst hen niet accepteert. De situatie van deze groep mensen is al erbarmelijk genoeg. Wij willen daarom dat de symboolmaatregel van tafel gaat en mensen niet hoeven te vrezen als zij hulp zoeken. En hulvperleners en scholen moeten weten dat hulp bieden ontzettend legaal is.’