GroenLinks wil dat de datum waarop de horeca in Rotterdam rookvrij moet worden, naar voren wordt geschoven. Dat is ook de wens van de meerderheid van de Rotterdamse bevolking, zo blijkt uit onderzoek van de GGD-Rotterdam-Rijnmond. Fractievoorzitter Anneke Verwijs denkt aan 1 januari 2008: “Hoe eerder, hoe beter”.

Uit het onderzoek van de GGD, in het kader van de nota Gezond in de Stad, bleek dat bijna 80 procent van de Rotterdammers vindt dat de horeca in Rotterdam rookvrij moeten worden gemaakt. Verwijs pleitte al eerder, bij de behandeling van de horecanota, voor het invoeren van een keurmerk voor rookvrije horeca. “Op die manier zorg je dat Rotterdammers nu al gebruik kunnen maken van rookvrije horeca, en weten waar ze dan moeten zijn”.

Uit het onderzoek bleek verder dat de Rotterdammers ook voorstander zijn van betere fiets- en wandelroutes en een autovrije binnenstad. GroenLinks is al jaren voorstander van deze maatregelen, zie niet alleen goed zijn voor het milieu, maar óók voor de gezondheid. Verwijs: “Wij willen zo veel mogelijk gezonde Rotterdammers in een gezonde stad”.