GroenLinks wil dat het college van B&W snel een besluit neemt over het gescheiden inzamelen van plastic afval. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) is vorige week gestart met de campagne 'plastic afval kun je beter scheiden'. Rotterdammers worden via tv-spotjes, advertenties en billboards opgeroepen om hun kunststof verpakkingsafval te scheiden, maar ze kunnen hun plastic afval nog nergens kwijt.

Vanaf 1 januari zijn gemeenten verplicht te zorgen voor het scheiden van plastic afval. GroenLinks-raadslid Arno Bonte wil dat Rotterdam al voor die tijd voorzieningen treft voor het scheiden van kunstof verpakkingen. ,,Mensen vragen zich nu af waar ze hun plastic afval kwijtkunnen. De gemeente moet daarom snel duidelijkheid geven."

GroenLinks heeft in januari al schriftelijke vragen gesteld aan college hoe ze de scheiding van plastic afval wil gaan aanpakken. Dat kan via een scheiding vooraf of scheiding achteraf. "Aan beide systemen zitten voor- en nadelen. We willen dat het college onderzoekt welke methode voor Rotterdam de meeste milieuwinst oplevert", zegt Bonte. Voorgescheiden afval kan gebruikt worden om nieuwe producten van te maken. Nagescheiden afval kan dienst doen als vervangende brandstof, bijvoorbeeld om daarmee energie op te wekken.