De Rotterdamse gemeenteraadsfractie van GroenLinks wil dat het Rotterdamse stadsbestuur zich in gaat zetten voor de komst van een nieuwe metrolijn in plaats van het aanleggen van twee nieuwe stadsbruggen. Dat stelt raadslid Arno Bonte in reactie op de plannen van het college van B&W voor twee nieuwe oeververbindingen.

“Wat we in Rotterdam nodig hebben is juist minder in plaats van meer auto’s,” zegt Bonte, “als we ons verder willen ontwikkelen als aantrekkelijke wereldstad kunnen we beter investeren in snel openbaar vervoer, zoals een nieuwe metrolijn.” De metro zou volgens GroenLinks van Kralingse Zoom via het nieuwe stadion, het Zuidplein en Charlois naar Marconiplein moeten lopen. Op termijn zou van die lijn een cirkellijn gemaakt kunnen worden met een verbinding via Overschie, Schiebroek, Hillegersberg en weer een aansluiting op Kralingse Zoom.

Voor nieuwe infrastructuur is de gemeente voor een groot deel afhankelijk van een bijdrage van het kabinet. “Laten we die lobby voor 100% inzetten op het vervoer van de toekomst, de metro, en niet op bruggen die Rotterdam opzadelen met nog meer autoverkeer en luchtvervuiling,” zegt Bonte.