De Rotterdamse fractie van GroenLinks wil dat Rijkswaterstaat de noodzaak van de aanleg van de A13/A16 opnieuw onderbouwt. Volgens raadslid Arno Bonte zijn de cijfers waarop waarmee minister Schultz haar voorstel voor aanleg van snelweg A13/A16 baseert, inmiddels achterhaald.

Uit recente prognoses blijkt het autoverkeer rond Rotterdam veel minder hard te stijgen dan in de oude modellen van Rijkswaterstaat. Ook is sinds de opening van snelweg A4 tussen Schiedam en Delft de A13 uit de file top 10 verdwenen, omdat veel mensen de A4 als alternatieve route gebruiken. Het drukke verkeer op de A13 was de belangrijkste reden voor het plan voor de A13/A16.

Bonte hoopt dat nieuwe berekeningen uitwijzen dat de A13/A16 niet nodig is. 'We kunnen de minister daarmee behoeden voor een van haar grootste fouten: het vernietigen van een mooi natuurgebied en het aantasten van de woonomgeving van tienduizenden Rotterdammers.'

Bewoners voeren morgen actie bij de Tweede Kamer in Den Haag tegen de slechte inpassing van de A13/A16 en het gebrek aan inspraak daarover. Vooralsnog houdt minister Schultz vast aan haar plan voor de aanleg van de snelweg ten noorden van Rotterdam. Bonte hoopt dat de Tweede Kamer haar op andere gedachten zal brengen.