GroenLinks wil dat milieudienst DCMR de luchtkwaliteit langs de A20 gaat meten. Vanaf juni dit jaar is de maximumsnelheid op die snelweg in de randen van de spits en 's nachts verhoogd van 80 naar 100 kilometer per uur. GroenLinks maakt zich zorgen over de effecten voor gezondheid van de omwonenden.

Verkeerswethouder Jeannette Baljeu beloofde in maart dat de DCMR de luchtkwaliteit langs de A20 zou monitoren. 'Maar sinds de maximumsnelheid in juni is verhoogd, heeft de DCMR nog geen enkele meting uitgevoerd', constateert GroenLinks-raadslid Arno Bonte. Hij wil dat er permanente meetaparatuur komt, waarmee de luchtkwaliteit van minuut tot minuut kan worden gemeten.

De verhoging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur is een experiment en geldt voor maximaal twee jaar. Daarna neemt minister Schultz een besluit over het definitief verhogen van de snelheid. Bonte is bang dat de minister alleen verkeersmodellen wil gebruiken om de effecten op de luchtkwaliteit in kaart te brengen. ‘Verkeersgegevens in een modelletje stoppen levert een vertekend beeld op. Alleen een goede luchtmeting ter plekke kan duidelijk maken wat iedereen eigenlijk allang weet en ook uit eerdere onderzoeken is gebleken, namelijk dat auto’s schoner zijn als ze minder snel rijden.’

GroenLinks voert sinds het voorjaar campagne voor behoud van 80 kilometer per uur op de Rotterdamse snelwegen. Honderden bewoners hebben sindsdien een poster voor hun raam gehanden en op de website www.max80.nl hun handtekening gezet voor schone lucht en een goede nachtrust. Ook de gemeenteraad van Rotterdam heeft zich in meerderheid uitgesproken tegen verhoging van de maximumsnelheid op de A20.

Zet hier je handtekening voor het handhaven van 80 km/u!
Lees meer over schone lucht in het Dossier Luchtkwaliteit.