GroenLinks Rotterdam roept het college op met een lokale PGB-regeling te komen. Het kabinet gaat het komende jaar een aantal onderdelen uit de AWBZ decentraliseren naar de gemeenten. Voor GroenLinks staat daarbij voorop dat wie zorg nodig heeft, hier zoveel mogelijk zelf de regie over moet kunnen voeren. Een PGB is daar bij uitstek voor geschikt volgens GroenLinks-raadslid Jos van Eijk.

Als de plannen van het kabinet doorgaan, worden vanaf 2013 gemeenten verantwoordelijk voor de zorg van mensen die begeleiding nodig hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld om hulp bij eten en aankleden, maar ook om dagbesteding. GroenLinks wil dat mensen die deze zorg nodig hebben, zelf moeten kunnen beslissen over hoe zij die zorg in willen richten. Door dit via een PGB te doen, kunnen zij zelf bepalen wanneer en op welke manier zij zorg krijgen, waardoor zij kunnen werken, thuis kunnen blijven wonen of zelf voor hun zieke kind kunnen zorgen.

GroenLinks Rotterdam wil niet afwachten tot begeleiding wordt overgeheveld naar de gemeente, maar wil dat de gemeente nu al aan de slag gaat met het vormgeven van een lokale PGB-regeling. Op die manier wordt de onzekerheid onder de huidige en toekomstige budgethouders weggenomen. Van Eijk: ‘Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat zorg in natura vaak duurder is dan een PGB. Bovendien kunnen instellingen niet alle knelpunten opvangen. Het afschaffen van het PGB is dus helemaal geen goed idee.’