Bezitters van vervuilende auto's moeten in Rotterdam meer parkeergeld gaan betalen dan bezitters van schone auto's. Dat is één van de voorstellen die GroenLinks-raadslid Arno Bonte morgen presenteert om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.

Andere maatregelen die GroenLinks voorstelt zijn een verbod voor vervuilende vrachtwagens in het gehele gebied binnen de ring en het aanplanten van bomen langs drukke stadswegen.

Gisteren werd bekend dat staatssecretaris Bijleveld gemeenten de mogelijkheid wil geven om te differentiëren met parkeertarieven op basis van milieukwaliteit. Bonte wil dat Rotterdam per 1 januari 2008 van die mogelijkheid gebruik gaat maken. Volgens hem stimuleert de maatregel de aanschaf en het gebruik van schonere auto's. Het is volgens Bonte ook een rechtvaardige maatregel die goed aan mensen is uit te leggen. 'De vervuiler betaalt. Wel zo eerlijk!'

Bonte wil verder de zone waarbinnen vervuilende vrachtwagens worden geweerd, uitbreiden tot het gehele gebied binnen de ringweg. Het college stelde eerder een beperktere zone voor in alleen het stadscentrum. 'Als je echt een forse verbetering van de luchtkwaliteit wilt realiseren, dan moet je de zone groot maken. Daar moet bijvoorbeeld ook het bouwgebied rond het Centraal Station onder vallen. Omwonenden hebben daar nu heel veel last van vuile vrachtwagens.'

Ook de aanplant van groen langs drukke stadswegen kan volgens GroenLinks voor een betere luchtkwaliteit zorgen, doordat bomen en planten fijnstof absorberen. Wat Bonte betreft wordt er zo snel mogelijk een begin gemaakt met de maatregelen. "Luchtvervuiling is één van de grootste problemen waar we in Rotterdam mee kampen. Jaarlijks overlijden er in de regio Rotterdam 1600 mensen vroegtijdig als gevolg van de slechte luchtkwaliteit en heeft een veelvoud daarvan te maken met een slechte kwaliteit van leven."