GroenLinks wil dat Rotterdam een groene en sociale weg inslaat en dat de scherpe bezuinigingen op gezondheid, onderwijs en groen ongedaan worden gemaakt. Ook wil de partij dat Rotterdam meer geld uittrekt om mensen aan het werk te krijgen. GroenLinks daagt de 'progressieve' coalitiepartijen PvdA en D66 uit om gezamenlijk voorstellen te maken om op die punten de begroting voor 2013 aan te passen.

'De scherpe bezuinigingen op gezondheid, onderwijs en groen gaan ten koste van de kwaliteit van de stad', zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. 'Op die terreinen heeft de gemeente in de afgelopen jaren al veel te fors bezuinigd.' Hij ziet liever dat de gemeente het begrotingsgat opvult met de verkoop van parkeergarage en het verhogen van parkeertarieven.

Ook het achterblijvend aantal bijstandsgerechtigden dat aan een baan wordt geholpen baart Bonte zorgen. De collegedoelstelling was twee jaar geleden om in vier jaar tijd 20.000 mensen aan het werk te helpen, dit jaar zijn dat er tot nu toe nog geen 1.000. GroenLinks wil dat de gemeente meer investeert in ondersteuning van mensen die een baan zoeken.

Om het stadsbestuur te bewegen tot een groene en sociale koers heeft GroenLinks zijn hoop gevestigd op coalitiepartijen PvdA en D66. 'Beide partijen hebben op landelijk niveau recentelijk hun sociale en groene gezicht laten zien', constateert Bonte hoopvol. 'Met een progressieve raadsmeerderheid kunnen we de scherpe keuzes van het college vervangen door groene en sociale keuzes voor de stad.'