GroenLinks wil dat de 3 miljard euro die beschikbaar is voor infrastructuur in de Regio Rotterdam, niet wordt uitgegeven aan nieuwe snelwegen, maar wordt geïnvesteerd in beter openbaar vervoer. De Rotterdamse GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte wil een streep zetten door plannen voor een nieuwe snelweg aan de noordrand van Rotterdam (de A13/16) en een nieuwe snelweg onder de Nieuwe Waterweg.

Nu het openbaar vervoer in de Regio Rotterdam wordt getroffen door forse kabinetsbezuinigingen, moet er opnieuw worden gekeken naar de verdeling van het geld voor infrastructuur, vindt Bonte. 'Voor de aanleg van nieuwe wegen liggen er miljarden op de plank, terwijl tergelijkertijd het ov-netwerk wordt uitgehold. Het evenwicht is zoek.' De GroenLinkser ziet daardoor problemen ontstaan. 'Met extra asfalt komt er misschien op de snelweg wat extra ruimte bij, maar daardoor loopt het verkeer op andere plekken en in de stad des te sneller vast. Om de mobiliteit in de stad te verbeteren is juist een extra investering in goed openbaar vervoer noodzakelijk.'

Door de kabinetsbezuinigingen op het openbaar vervoer verdwijnen er vanaf volgend jaar 10 van de 77 buslijnen van de RET en gaat de metro minder vaak rijden. Ook is er minder geld voor toezicht in de tram en metro. Vanaf 2013 verdwijnen er nog meer lijnen. GroenLinks wil de besparingen op de aanleg van snelwegen inzetten voor het terugdraaien van de bezuinigingen op het openbaar vervoer. Ook wil de partij daarmee extra ov-investeringen betalen, zoals een waterbus.