GroenLinks wil dat gebiedscommissies die veel bewonersinitiatieven hebben ondersteund en daardoor door hun jaarbudget heen zijn, extra geld krijgen. Gebieden met veel actieve bewoners zouden volgens raadslid Arno Bonte niet gestraft moeten worden, maar juist beloond.

Het college van B&W besloot een jaar geleden het budget af te romen dat gebiedscommissies krijgen voor bewonersinitiatieven, omdat ze dat nooit op zouden kunnen krijgen. Nu blijkt dat enkele gebieden toch in de financiële problemen dreigen te komen en er goede bewonersinitiatieven dreigen te sneuvelen.

Het eerste gebied waar bewoners nu geen aanvragen meer kunnen doen is Delfshaven. Daar hebben in de afgelopen acht maanden bijna 200 bewonersinitiatieven een financiële bijdrage ontvangen, maar moeten initiatiefnemers de rest van het jaar teleurgesteld worden. Bonte wil voorkomen dat bewoners die een positieve bijdrage aan hun buurt of wijk willen leveren gedemotiveerd raken en heeft het college om een oplossing gevraagd. 'Gebieden met een forse onderbesteding van het bewonersbudget zouden bijvoorbeeld het financiële gat van gebieden met veel actieve bewoners kunnen dichten.'