GroenLinks wil dat de RET stopt met het afschrijven van vier euro als reizigers verkeerd uitchecken. Mensen die vergeten uit te checken kunnen het bedrag dat automatisch van hun OV-chip wordt afgeschreven wel terugvragen. Desalniettemin is het boetebedrag de grootste ergernis onder reizigers, blijkt uit klachten op de website www.ov-chipklacht.nl.

De RET start vandaag een campagne om de OV-chipkaart te promoten en de reizigers te informeren over het naderende einde van de strippenkaart in Rotterdam. Groenlinks adviseert in een brief aan RET-directeur Pedro Peters om het 'borgbedrag' van vier euro af te schaffen. Raadslid Arno Bonte: ,,Het verkeerd uitchecken gebeurt vaak buiten de schuld van de reiziger om. Het is een gedoe om je geld vervolgens terug te vragen."

Bonte wil een nieuw systeem invoeren bij verkeerd uitchecken. De halte waar de reiziger de volgende keer incheckt moet volgens hem gaan gelden als de eindhalte van de vorige reis. ,,Vaak zal een reiziger verder reizen vanaf de plek waar hij eerder is uitgestapt. Het systeem is al zo slim dat inchecken wordt herkend als inchecken, dus in principe moet dit systeem beter gaan werken dan het oude. Het kan incidenteel voorkomen dat iemand ergens anders weer instapt dan waar de vorige reis is gestopt. In dat geval betaal je hooguit wat kilometers extra, maar heb je geen last meer van de borgboete."

Groenlinks pleit verder voor het gratis maken van de ov-chipkaart en het afschaffen van het opstaptarief. ,,Door het starttarief van 70 cent zijn korte ritten relatief duur. Bovendien komt het goedkope strippenkaart-retourtje met de ov-chipkaart ook te vervallen. Het is daarom eerlijker om mensen per kilometer te laten betalen en het starttarief af te schaffen. Daarnaast is het vreemd om mensen geld te vragen voor een OV-chipkaart waar nog geen geld op geladen staat. De kaart zelf zou gratis moeten zijn; reizigers kiezen er niet voor om die kaart te moeten gebruiken."

Bonte gelooft niet dat Rotterdammers worden overtuigd door de reclamecampagne. ,,Daarmee gaat het niet lukken om de Rotterdammers aan de ov-chipkaart te krijgen", aldus Bonte. ,,Een PR-campagne heeft alleen effect als de ov-chipkaart het reizen écht eerlijker en makkelijker maakt. De beste reclame voor de ov-chipkaart is het oplossen van alle problemen."