Fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam wil dat de geweldsinstructie van de politie wordt aangepast. Vandaag dook via de website van het AD voor de tweede keer in korte tijd een filmpje op waarop de politie schijnbaar buitensporig geweld gebruikt bij een arrestatie. Ook op de website politieknuppel.nl stromen klachten over hardhandige agenten binnen.

Vorige week ontstond ophef over een filmpje waarop te zien is hoe een man in weerloze positie een knietje en een aantal trappen krijgt van een agente. In antwoord op schriftelijke vragen van GroenLinks laat burgemeester Aboutaleb weten dat volgens hem de agente 'gepast geweld' heeft gebruikt.

Morgen houdt de gemeenteraad van Rotterdam een spoeddebat over de geweldsincidenten. 'Als het uitdelen van vuistslagen of het schoppen van arrestanten in een weerloze positie als gepast geweld wordt gezien, dan deugt er iets niet aan de geweldsinstructie van de politie', zegt Bonte. Hij doet morgen een voorstel om de geweldsinstructie aan te passen.

De Rotterdamse fractie van GroenLinks lanceerde vorige week de website politieknuppel.nl, waarop melding gemaakt kan worden van buitensporig politiegeweld. Daar zijn ruim vijftig meldingen binnengekomen, waarvan tien concreet en zorgwekkend zijn, laat Bonte weten. 'Het gaat onder andere om agenten die slaan en schoppen of arrestanten haren uit het hoofd hebben getrokken.'