GroenLinks wil dat aanleg van de snelweg A13/A16 controversieel wordt verklaard nu het kabinet is gevallen. Kamerlid Ineke van Gent doet daartoe een voorstel. De Tweede Kamer voert volgende week een debat over het lijstje met onderwerpen waarover het demissionaire kabinet geen besluiten meer mag nemen.

Ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben demissionair minister Schultz van Haegen eerder al geadviseerd om de A13/A16 ten noorden van Rotterdam te schrappen, omdat de weg geen verkeersproblemen oplost en wel veel geld kost. Nu het kabinet is gevallen wil GroenLinks dat alle verdere voorbereidingen voor de snelweg direct worden stopgezet.

‘Bij de onderhandelingen over het Lenteakkoord is mij eens te meer duidelijk geworden dat we in financieel zeer zwaar weer zitten’, verklaart GroenLinks-kamerlid Ineke van Gent. ‘We moeten elk dubbeltje omdraaien. Alle reden dus om ons nog eens flink achter de oren te krabben of de aanleg van de A13/A16 op dit moment nu echt wel zo noodzakelijk is. Het mag duidelijk zijn: GroenLinks stelt andere prioriteiten.’

Arno Bonte, fractievoorzitter voor GroenLinks in Rotterdam, hoopt dat andere partijen het voorstel van Van Gent zullen steunen. ‘De aanleg van de A13/A16 is desastreus voor Rotterdam. Eén van de schaarse Rotterdamse natuurgebieden wordt verwoest en de bewoners van Ommoord, Hillegersberg en Schiebroek komen in de herrie en stank te zitten. Het kabinet kan haar miljarden beter aan wat anders besteden.'

Lees meer over de A13/A16 in ons nieuwsdossier.