Op de hele Nieuwe Binnenweg moet een maximumsnelheid van 30 km per uur gaan gelden. Dat is een van de voorstellen die de fractie van GroenLinks doet om de verkeersveiligheid op de Rotterdamse winkelstraat toe te laten nemen. Ook wil de fractie dat snelheidsovertreders beter worden aangepakt.

Op het Delfshavense deel van de Nieuwe Binnenweg geldt al een maximumsnelheid van 30 km per uur, op het centrumdeel van de straat mag nog 50 km per uur worden gereden. GroenLinks-raadslid Arno Bonte dient donderdag een voorstel in om ook op het centrumdeel de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km per uur. 'De Nieuwe Binnenweg is geen snelweg maar een winkelstraat. Daar past een veel lagere snelheid bij.'

Bewoners en ondernemers klagen al lang over de onveilige situatie op de Nieuwe Binnenweg. Ze ervaren een onveilige situatie en worden regelmatig geconfronteerd met gruwelijke ongevallen, soms met dodelijke afloop. 'Snelheidsduivels scheuren soms wel met 70 of 80 km per uur over het asfalt', zegt Bonte. 'Naast een lagere maximumsnelheid is er daarom ook betere handhaving nodig. De pakkans van snelheidsovertreders moet omhoog.'