GroenLinks Rotterdam voert met steun van het landelijke afdelingsfonds campagne tegen de aanleg van een nieuwe snelweg, de A13/A16. Op de website A13A16noway.nl kunnen mensen een petitie tekenen en raamposters, flyers en stickers bestellen. Daarnaast organiseert de afdeling ludieke acties langs het tracé en plaatst ze een protestbord in een weiland.

De nieuwe snelweg komt rakelings langs de Rotterdamse wijken Ommoord, Terbregge, Hillegersberg en Schiebroek te lopen en gaat ten koste van de gezondheid en nachtrust van duizenden Rotterdammers. Voor de aanleg moet bovendien een groot deel van het Lage Bergse Bos worden gekapt. In het meest gunstige geval krijgt de snelweg in het bos een overkluizing met een hoogte van zeven meter. Het armlastige Rotterdam moet daarvoor 100 miljoen euro neerleggen. ‘Die landtunnel gaat één op één ten koste van budget om automobiliteit te beteugelen’, zegt campagnewoordvoerder Ivo Rodermans. ‘Het kabinet dwingt ons om het paard achter de wagen te spannen.’

GroenLinks voert samen met bewonersorganisaties actie tegen de plannen. Vrijwilligers gaan de deuren langs om bewoners te informeren over de desastreuse gevolgen van de nieuwe snelweg. Ook heeft GroenLinks een informatieavond georganiseerd om bewoners te informeren over de vele argumenten tegen de A13/A16. Op Facebook en Twitter en via een campagne-mailbox worden vragen beantwoord.

‘Nu bekend is hoe slecht de minister de snelweg wil inpassen in het landschap, is het moment aangebroken om bewoners te mobiliseren’, zegt Rodermans. ‘We vragen via de politieke weg al lange tijd aandacht voor de belabberd slechte onderbouwing van nut- en noodzaak van de snelweg. Het is van groot belang dat bewoners en politici van andere partijen zich realiseren dat de A13/A16 verkeerskundig niet veel doet en problemen met de leefbaarheid op andere plekken niet oplost. Deze weg is echt weggegooid geld en maakt de groene stadsrand kapot. Alternatieven zonder nieuwe asfalt scoren bovendien veel beter en zijn goedkoper. Ambtenaren hebben de minister dan ook geadviseerd om de A13/A16 te schrappen. Ze moet alleen nog even luisteren.’

Meedoen met de campagne? Stuur een mail naar noway@groenlinksrotterdam.nl voor informatie over de mogelijkheden.