GroenLinks heeft ervoor gezorgd dat een aantal pijnlijke bezuinigingen in de begroting voor 2010 voor een deel worden teruggedraaid. De Rotterdamse migrantenorganisaties leveren volgend jaar slechts tien procent van hun gemeentelijke subsidie in. Het college wilde de organisaties met vijftien procent korten.

Door een voorstel van GroenLinks is de hoge subsidiekorting definitief van tafel. Het gaat om de Stichting Welzijn Arubanen en Antillianen, de stichting Vluchtelingenorganisaties Rijnmond en om Spirit. Deze drie organisaties moeten in de toekomst intensief met elkaar gaan samenwerken, waardoor zij efficiënter kunnen werken en minder subsidie nodig hebben. ,,Die samenwerking is nog niet uitgekristalliseerd en bovendien kost het samenvlechten in eerste instantie juist meer geld”, zegt GroenLinks-fractievoorzitter Anneke Verwijs. ,,Als de organisaties nu meteen al flink moeten inleveren, gaat dat geheid ten koste van directe zorg- en hulpverlening aan mensen in de stad. Die schade hebben we gelukkig kunnen beperken.”

De gemeente moet flink bezuinigen vanwege de recessie. Een groot aantal maatschappelijke organisaties in de stad krijgen daardoor te maken met kortingen op hun subsidie. ,,Bezuinigen doet pijn, maar we proberen in ieder geval om de meest kwetsbare mensen in de stad te sparen”, zegt Anneke Verwijs. ,,Echt schrijnende gevallen hebben voor ons absolute prioriteit. Denk bijvoorbeeld aan mensen die tegen hun wil illegaal in Nederland verblijven omdat ze technisch onuitzetbaar zijn of mensen die rechtmatig in Nederland hun procedure mogen afwachten, maar geen inkomsten of onderdak hebben. We laten hen niet in de steek.”

GroenLinks heeft ook voor elkaar gekregen dat de subsidiekorting aan Stichting Mara voor het project Welkom in Rotterdam van zo’n 25 procent is teruggebracht naar slechts tien procent. De organisatie gaat meer samenwerken met andere maatjesprojecten voor migranten, die door de gemeenten worden georganiseerd in het kader van de inburgerings- en participatietrajecten. ,,Door de lagere korting geven wij ze wat meer lucht om dat vorm te geven,” aldus Verwijs.

De korting aan de telefonische hulpdienst Sensoor wordt dankzij GroenLinks met de helft teruggebracht tot slechts 36.000 euro. GroenLinks vraagt daarnaast samen met de PvdA om te onderzoeken of de Stichting Familievertrouwenspersoon een startsubsidie kan krijgen voor het opzetten van een steunpunt voor de mantelzorgers van mensen met een psychiatrische aandoening. ,,We willen graag dat dit noodzakelijke initiatief van start kan gaan. Ook in moeilijke tijden moeten we blijven investeren in een sociale stad.”