GroenLinks wil het aantal deelraadsleden niet beperken, zoals het college voorstelt. Ook moet het dualisme blijven in de deelgemeenten. Het aantal dagelijks bestuurders mag beperkt worden tot maximaal drie volledige banen. Dat heeft Anneke Verwijs gezegd in de commissievergadering over het collegevoorstel ‘We kunnen zoveel beter’.

Het college wil het deelraadstelsel beter laten functioneren en doet voorstellen om de samenwerking tussen de gemeente, de gemeentelijke diensten en de deelgemeenten beter te laten werken. GroenLinks steunt op hoofdlijnen de aanpak, maar is het niet eens met het voorstel om het aantal deelraadsleden flink te verminderen. ,,De deelraadsleden zijn de ogen en oren van de overheid, dichtbij de inwoners in de wijken. Dat is de kracht van het Rotterdamse stelsel”, zegt fractievoorzitter Anneke Verwijs.

,,We moeten het draagvlak en vertrouwen herstellen door op een goede manier samen te werken. Dat gaat over goede afspraken en verheldering van de taken en bevoegdheden van de gemeente en de deelgemeenten. De diensten zijn op hun beurt niet goed ingericht op het gebiedsgericht werken en op de dienstverlening aan de deelgemeenten. Dat moet anders. Maar je lost de problemen in het Rotterdamse bestuur helaas niet op door de deelraden te verkleinen.”

Update 26 juni:

De gemeenteraad van Rotterdam is akkoord gegaan met het voorstel van het college om de deelgemeenten, de diensten en de gemeente beter te laten functioneren. Wel kreeg een motie van D66, om het aantal deelraadsleden te laten zoals het nu is, een krappe meerderheid van 23 stemmen. GroenLinks heeft voor de motie gestemd.