Rotterdam moet beter optreden tegen dierenmishandeling. De reeks van mishandelingen in de Maasstad moet gestopt worden door stadstoezichthouders meer bevoegdheden te geven. Dat voorstel doet GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. Nu zijn er landelijk slechts veertien opsporingsambtenaren actief.

Rotterdam is de afgelopen tijd opgeschrikt door een aantal ernstige mishandelingen. De brute moord op een ooievaar deed mensen in het hele land een paar weken terug nog flink gruwelen. ‘Dat incident staat helaas niet op zichzelf’, zegt Arno Bonte van GroenLinks. ‘Het is voortdurend raak in Rotterdam. Een kat die met een hagelschot is gedood, mishandeling van paarden en van een drachtig hert, loslopende circusdieren, drie vermoorde reigers en ga zo maar door. Dierenmishandeling komt te vaak voor en leidt zelden tot strafvervolging. Dat moeten we veranderen.’

De politie en stadstoezicht kunnen nu nog weinig doen. In Capelle aan den IJssel loopt daarom een proef van één jaar, waarbij lokale ambtenaren extra opsporingsbevoegdheden krijgen om op te treden tegen dierenmishandeling- en verwaarlozing. Bonte: ‘In Capelle kunnen ambtenaren bijvoorbeeld direct een dier weghalen bij een eigenaar als er sprake is van ernstige verwaarlozing. Mensen moeten weten dat ze gepakt kunnen worden en hun straf dan niet ontlopen.’

GroenLinks wil dat Rotterdam zo snel mogelijk aanhaakt bij de proef in Capelle aan den IJssel. ‘We moeten alle mogelijkheden benutten om dierenmishandeling adequaat aan te pakken, en vooral ook om nieuwe gevallen te voorkomen.’