GroenLinks is blij met de armoede-aanpak die het Rotterdamse stadsbestuur vandaag heeft gepresenteerd. Het aanpakken van armoede en schulden is een belangrijk speerpunt van de partij.

In Rotterdam is de armoede groot, een op de vijf Rotterdamse kinderen groeit op in armoede. Volgens fractievoorzitter Lies Roest sluit het plan getiteld “Uit de knoop”, mooi aan bij de ambitie van de Rotterdamse coalitie om het aantal kinderen dat in armoede opgroeit structureel terug te dringen. Een belangrijk onderdeel van het plan is intensieve begeleiding aan 500 gezinnen in armoede. Armoede is meer dan alleen geldtekort. Armoede levert veel stress op, waardoor mensen ongezonder leven, minder sociale contacten en minder toegang tot sportfaciliteiten hebben.

GroenLinks vindt dat alle kinderen dezelfde kansen moeten krijgen en is daarom blij met de plannen van de wethouder. Fractievoorzitter Lies Roest: “We kunnen als stad niet accepteren dat kinderen de armoede van hun ouders ‘erven’. Armoede is een probleem dat niet met één oplossing te bestrijden is. Door gezinnen op meerdere vlakken te helpen krijgen kinderen echt de kans om te ontsnappen uit armoede. Verandering in armoedebeleid was hard nodig en ik ben heel blij met deze grote stap.”